
Landbruks- og matdepartementet er i dialog med Biomelk AS som følge av en ny situasjon.
​
Biomelks AS sin forretningsidé er salg av økologiske og biodynamiske meieriprodukter fra både Norge og EU. Mattilsynets feil forståelse av de felles EØS baserte økologiske merkebestemmelsene (heretter merkebestemmelsene) hindrer Biomelk AS i å føre sin forretningsidé ut i livet da forståelsen gir TINE og produktserien Biola® markedsfordeler som er forbeholdt økologiske produkter.
​
Biomelk AS har skriftlig tydelig tilkjennegitt overfor Landbruks- og matdepartementet, Matpolitisk avdeling, at den ovenfornevnte praksis med en feil lovforståelse merkebestemmelsene er konkurransehemmende da forståelsen gir TINE og produkter Biola® markedsfordeler som TINE ikke er berettiget til samt at denne uriktige lovforståelse er fremkommet etter en tett dialog mellom TINE og Mattilsynet.
​
Biomelk AS har på bakgrunn av ovennevnt hatt et møte med Landbruks- og matdepartementet for å orientere om våre påstander, møtet med departementet ble gjennomført 28. mai.
​
Landbruks- og matdepartementet innledet møtet med å orientere Biomelk AS om at bakgrunnen for at departementet var villig til å møte oss var at det er oppstått en «ny situasjon».
​
Denne «ny situasjon» departementet viser til, er det nyetablerte selskapet Biomelk AS, som skal markedsføre økologiske og biodynamiske meieriprodukter fra både Norge og EU under handelsnavnet BioMelk™ etterfulgt av produktbeskrivelse.
​
Mattilsynet har tidligere ikke ansett TINEs lovstridig bruk av varemerkenavnet Biola® i markedsføring av ikke-økologiske meieriprodukter som en konkret problemstilling og ville derfor ikke bruke ressurser på å forfølge problemstillingen. Man valgte derfor i 2010, etter dialog med TINE å ignorere den lovstridige bruk av merkevarenavnet Biola®.
​
På bakgrunn av henvendelser i 2013 og igjen i 2023 knyttet til bruken av varemerkenavnet Biola® i markedsføring av konvensjonelle, ikke-økologiske meieriprodukter, valgte Mattilsynet heller å fabrikkere en forståelse som lar TINE fortsette med den lovstridige bruken av varemerkenavnet Biola® fremfor å følge den lovstridige bruken opp.
​
Hvorvidt det er tale om en konkret problemstilling eller ikke, er ikke avgjørende for at økologiske merkebestemmelsene skal følges eller ikke. Forbudet mot bruken av prefikset «Bio» i varemerkenavn for ikke-økologiske landbruks- og akvakulturprodukter er absolutt.
​
Biomelk AS forventer at Landbruks- og matdepartementet nå sikrer at praksisen, med å legge feil forståelse av de økologiske merkebestemmelsene til grunn for å sikre at TINE fortsatt kan bruke varemerkenavnet Biola® i markedsføring av ikke-økologiske produkter, bringes til opphør.
​
Biomelk AS har inngått landsdekkende distribusjonsavtale og har også iverksatt arbeidet med å innhente mer kapital. Se også www.nbm.no
​
Spørsmål kan rettes til daglig leder Jan Nielsen på tlf. 930 20 000, spørsmål som gjelder det lovtekniske rundt forretningsidéen kan rettes til prosjektleder Christoffer Nielsen på tlf. 472 12 230

Avtale med EngrosFrukt AS
Biomelk AS har inngått avtale med EngrosFrukt AS om distribusjon av våre økologiske meieriprodukter.
Med avtalen kan Biomelk AS nå ut til 1 500 HORECA kunder i hele landet og vil dermed kunne forsyne en vesentlig del av det norske HORECA markedet med økologiske meieriprodukter.
Med avtalen vil det for HORECA kundene bli enklere å utvide sitt økologiske sortiment og dermed tilfredsstille den økende etterspørsel etter økologiske produkter i markedet.
Biomelk AS ser frem til å kunne imøtekomme HORECA kundenes etterspørsel etter økologiske meieriprodukter.
​
Ny aktør i markedet for meieriprodukter
​
Biomelk AS er et prosjekt som startet som en følge av Landbruksdirektoratets rapport Verdikjeden for økologisk melk (13/2022), som kom i februar 2022 og Landbruks- og matdepartementets arbeide med endringer i de konkurransefremmende tiltak for TINEs konkurrenter, som ble sendt på høring i juli 2023, med høringsfrist 10. oktober i år.
​
Forretningsideen er salg av økologiske og biodynamiske meieriprodukter, med særlig søkelys på yoghurt og andre nisjeprodukter.
​
Biomelk AS skal bli ledende i Norge på økologiske og biodynamiske meieriprodukter, inngå samarbeid med andre i bransjen, og starte egenproduksjon, samt import av økologiske og biodynamiske meieriprodukter.
​
Regjeringen har som mål å legge til rette for et mer bærekraftig matsystem i fremtiden, og forbrukerne etterspør flere økologiske produkter på markedet. Økologiske meieriprodukter har en markedsandel på under 2 % i Norge, mens andelen er ca. 9 % i Sverige, og ca. 12 % i Danmark.
​
Biomelk AS vil bidra til en betraktelig øking i markedsandelen for økologiske meieriprodukter, og har som mål å tilby norske forbrukere nye økologiske meieriprodukter til konkurransedyktige priser.
​
Biomelk AS har som mål å bli en ledende leverandør av økologiske og biodynamiske meieriprodukter.
​
Biomelk AS vil ta regjeringen på ordet når man har som mål å legge til rette for en mer bærekraftig produksjon og omsetning av mat i fremtiden.
​
Økologiske meieriprodukter har en markedsandel på under 2 % i Norge, mens andelen er ca. 9 % i Sverige, og ca. 12 % i Danmark.
​
Biomelk AS vil bidra til en betraktelig øking i markedsandelen for økologiske meieriprodukter, og har som mål å tilby norske forbrukere nye spennende økologiske meieriprodukter til konkurransedyktige priser.
​
Anvendelsesgraden av økologisk melk (andelen økologisk melk, som ender opp som økologisk sluttprodukter) er mindre enn 55 %, hvilket er svært lavt. Landbruksdirektoratets skriver i sin rapport Verdikjeden for økologisk melk (13/2022) følgende om konsekvensen av lav anvendelsesgrad:
​
"Kostnaden ved lav anvendelsesgrad er derfor en vesentlig flaskehals for utvikling av verdikjeden og muligheten til å øke salget av økologiske meieriprodukter ved å kunne tilby produktene til en lavere pris."
​
Den lave anvendelsesgrad og dermed den lave markedsandel for økologiske meieriprodukter kan knyttes direkte til at myndighetene ikke sikrer regelverksetterlevelse når det gjelder de felles EØS-baserte økologiske merkebestemmelsene for landbruksprodukter.
​
Som en del av forberedelsene til lanseringen av Biomelk AS, har advokatfirmaet Schjødt AS vurdert regelverket for merking og markedsføring av økologiske produkter. Advokatfirmaet Schjødt AS oppsummerer redegjørelsen slik:
​
"Etter vår vurdering vil merking av landbruksprodukter med ord som «biologisk», «organisk» eller «økologisk», og varianter og prefiks av slike ord som «bio» og «øko», kun være tillatt etter norsk rett hvis landbruksproduktet er økologisk i økologiforordningens forstand. Andre produkter kan ikke bruke slike ord i merking eller markedsføring, uavhengig av hvordan ordet er forstått på produsentens eller målgruppens hovedspråk."
​
Biomelk AS vil følge denne forståelsen og inngå samarbeid med andre i bransjen, og starte egenproduksjon, samt import av økologiske og biodynamiske meieriprodukter.
​
Biomelk AS har igangsatt arbeidet med utvikling og registrering av en økologisk produktportefølje.
​
Biomelk AS har igangsatt arbeidet med å hente inn kapital til utviklingen av forretningsideen.
​
Er dere interessert i et samarbeid eller høre mere om prosjektet Biomelk AS? Ta gjerne kontakt med daglig leder Jan Nielsen, jan@biomelk.no eller +47 930 20 000
​
For spørsmål om produkter og bakgrunn for prosjektet Biomelk AS, ta kontakt med kvalitetsleder/prosjektleder Christoffer Nielsen, christoffer@biomelk.no eller +47 472 12 230
Det vises for øvrig til www.biomelk.no